Największy wkład w sukces każdej organizacji wnoszą ludzie. To oni tworzą jej atmosferę, kulturę i wypracowują efekty ekonomiczne. Właściwe poznanie pracowników, czyli rozpoznanie ich możliwości oraz ograniczeń, pozwala na efektywne wykorzystanie ich potencjału w realizacji postawionych celów i zadań.
Jednym z narzędzi wspomagających zarządzanie zasobami ludzkimi i kierowanie ich rozwojem jest System Ocen Okresowych Pracowników.
Oceny okresowe mają charakter kompleksowy. Obejmują nie tylko całokształt efektów pracy ocenianego pracownika, lecz także zawierają elementy oceny jego kompetencji, umiejętności oraz postaw wobec pracy, przełożonych, podwładnych i całego przedsiębiorstwa. System ten umożliwia nie tylko ocenę efektów pracy w określonym przedziale czasowym, lecz także pozwala planować zadania na przyszłość oraz określać potrzeby rozwojowe pracowników, uwzględniając jednocześnie realizację założonych celów długookresowych organizacji.
Nie chodzi tu tylko o ocenę pracy w przeszłości, aby następnie ukarać lub nagrodzić pracownika. Prawdziwym celem systemu jest budowanie wyższej efektywności
w przyszłości.